01 Vydávaní průkazů obecně
Komu může být vydán ISIC Školák?
Na mezinárodní průkaz ISIC Školák mají nárok všichni žáci českých základních škol. ISIC Školák je podtypem průkazu ISIC, který je vydáván na středních a vysokých školák, a má stejné výhody a slevy.
Komu může být vydán ITIC?
Na mezinárodní učitelský průkaz ITIC mají nárok pedagogičtí a akademičtí pracovníci všech typů škol. Učitel musí být na škole zaměstnán, přičemž jeho přímá pedagogická činnost neklesá pod poloviční úvazek. Z tohoto pravidla jsou vyjmuti jenom členové vedení školy (ředitel, zástupci), kterým průkaz vydáme, i když učí v menším rozsahu.
Mezi pedagogické pracovníky počítáme i vychovatele, psychology, asistenty, trenéry apod. V případě nejasností nás kontaktujte, každý případ individuálně posoudíme.
Jak dlouho průkazy platí?
Průkazy ISIC Školák pro žáky ZŠ jsou platné vždy od prvního září na dobu maximálně pěti let. Platnost je omezena docházkou žáka na školu. Pro žáka v první třídě tedy vystavujeme průkaz s pětiletou platností, pro žáka deváté třídy s platností na jeden školní rok, respektive do prosince následujícího kalendářního roku.
K čemu slouží průkaz Alive zaměstnanec?
Průkaz Alive zaměstnanec je ideální volbou pro ty, kteří nemají nárok na ITIC a chtěli by mít čipový identifikační průkaz s mnoha výhodami platnými po celé ČR. Vše toto Alive nabízí. O konkrétních výhodách se můžete dozvědět na stránce www.alive.cz.
Jaké jsou ceny průkazů a dalších požadavků?
Průkaz ISIC školák stojí 350 Kč, prodloužení jeho platnosti není možné. Učitelský průkaz ITIC, stejně jako ALIVE, stojí 350 Kč, prodloužení v dalších letech je zdarma (za podmínky stálého zapojení školy do projektu ISIC školám).
Duplikát průkazu ISIC Školák stojí 100 Kč, duplikát ITIC a ALIVE vyjde na 350 Kč.
Připočítává se k ceně průkazů a známek DPH?
Nikoliv, identifikační průkazy nejsou předmětem daně a DPH se při jejich dodání tedy neuplatňuje.
Jak dlouho trvá výroba průkazů?
Rychlost výroby záleží na době, ve které průkazy objednáváte. Během školního roku trvá výroba a dodání maximálně jeden týden, v létě dodáme objednané průkazy na školu během posledního srpnového týdne (nebo i dříve dle domluvy).
Začátek doby výroby karet počítáme až od chvíle, kdy dostaneme všechny podklady k objednávce, především použitelné fotografie v elektronickém formátu.
Co dělat, když objednám nový průkaz pro žáka, který nenastoupí do školy, odstěhuje se apod.?
Pokud karta ještě nebyla vyrobena, co nejrychleji nás kontaktujte, abychom stihli tisk zastavit. V případě, že jsme průkaz již vyrobili, zažádejte prosím přes NCDB o vrácení licence na příslušný průkaz, vrátíme Vám dobropisem 250 Kč za licenci.
Může žák používat svůj ISIC Školák i na SŠ, na kterou nastoupí po základní škole?
Není to možné. Průkaz ISIC Školák slouží jako průkaz Vaší školy, proto jen těžko může plnit funkci průkazu jakékoli jiné školy. Nehledě na to, že čip, umístěný v kartě, bude velmi pravděpodobně nekompatibilní se systémem jiné školy.
Přestoupila k nám žákyně z jiné školy, kde používala školní ISIC. Může ho používat i u nás? Můžeme prodloužit platnost jejího průkazu?
To bohužel není možné. Průkaz ISIC Školák slouží jako školní průkaz konkrétní školy, proto nemůže být používán stejným způsobem na jiné škole, nehledě na to, že může mít v kartě jinou čipovou technologii, než využívá Vaše škola.
Jaká bude platnost průkazu, který si objedná žák před prázdninami (např. v květnu)?
Platnost průkazů je fixně nastavená a nemění se podle toho, kdy je průkaz objednán. Platnost průkazu objednaného v květnu roku 2021 bude tedy začínat v září 2022.
Musíme platit za poštovné, když nám budete hotové průkazy posílat poštou?
Nikoliv. V ceně průkazů jsou obsaženy veškeré náklady na výrobu a doručení průkazů na školu. Žádné extra poplatky neúčtujeme
02 Duplikáty
Jaký typ duplikátu mám zadat? Kolik stojí?
Jsou tři typy duplikátu:
1. Pokud držitel průkaz ztratí, je mu ukraden, nebo ho zničí, může si objednat duplikát průkazu ISIC Školák za 100 Kč, případně duplikát průkazu ITIC nebo ALIVE za 350 Kč. V tomto případě prosím zadejte do NCDB volbu „duplikát z ostatních důvodů“.
2. Pokud uděláte chybu při objednávce (špatně napsané jméno, datum narození, prohozené fotografie apod.), jsme ochotni vyrobit duplikát za speciálně sníženou výrobní cenu 50 Kč. V tomto případě prosím zadejte do NCDB volbu „duplikát z důvodu pochybení zadavatele“.
3. V případě nefunkčního čipu v kartě vyrobíme duplikát zdarma. Prosím zadejte v NCDB možnost „duplikát z důvodu vadného čipu“.
03 Čipy a čipové systémy
Jaký typ čipu máme v kartě?
Všechny školní průkazy ISIC/ ITIC/ Alive obsahují dva čipy: Mifare 1Kb a EM-Marine (EM4102), takže je zajištěna maximální kompatibilita se školními čipovými systémy a také se spolupracujícími dopravci.
Na co všechno lze čip využít?
Čipy v průkazech ISIC / ITIC / Alive lze využít pro většinu bezkontaktních čipových systémů. Tyto čipové systémy se využívají především na vstupní systém do školy, evidenci docházky, objednávkový systém v jídelně, platební systém na kopírování, platební systém ve školním bufetu a automatech. Čip v průkazech ISIC může sloužit společně s celým systémem jako elektronická peněženka. Průkaz ISIC tak může sloužit jako komplexní médium pro všechny vaše elektronické evidenční systémy.
Chceme využívat čip – musíme instalovat nový systém nebo provádět nějaké změny v tom stávajícím?
Většina bezkontaktních čipových systémů funguje na čipy typu Mifare nebo EM-Marine, které používáme v našich průkazech. Pokud máte tedy systém založený na jedné z těchto technologií, námi dodávané průkazy v něm budou plně fungovat bez nutnosti jakýchkoliv změn.
Pokud máte jiný systém, např. na magnetické karty, případně na jiný typ čipu, jsme schopní Vám instalovat náš systém ISIC Port, který bude s průkazy plně kompatibilní. Podrobnosti najdete na webu systému ISIC Port.
Je možné načíst čísla čipů dodaných průkazů hromadně?
Čísla čipů je možné do vašeho školního systému zavést i hromadně pomocí importu. Data si můžete jednoduše vyexportovat z NCDB v sekci „Vydané průkazy“, nahoře tlačítko „Exportovat do XLS“. Je možné, že čísla čipů budou v trochu jiném formátu, než by načetla Vaše běžná čtečka, v tom případě nás prosím kontaktujte a dodáme Vám nástroje pro konverzi.
Nemáme žádný čipový systém, co máme dělat?
Pokud nemáte na škole zatím žádný čipový systém, obraťte se na nás, jsme schopni vám dodat systém ISIC Port.
04 NCDB
Jak se přihlásím do NCDB?
Přihlašovací údaje do NCDB Vám zašleme. Na stránce www.isic.cz/objednavky se přihlásíte pomocí uživatelského jména a hesla – pozor, systém rozlišuje velká a malá písmena.
Co dělat, když zapomenu přihlašovací údaje do NCDB?
V případě, že jste zapomněli, či ztratili přihlašovací údaje do objednávkové databáze NCDB, tak stačí kontaktovat kohokoliv z projektu ISIC školám. Nové přihlašovací údaje Vám budou zaslány obratem e-mailem. Po přihlášení si heslo samozřejmě můžete kdykoliv změnit a můžete i přidat další uživatele.
Co znamenají jednotlivé stavy objednávky?
Rozpracovaná – Objednávka byla vytvořená, ale ještě není kompletní, čeká na doplnění.
Objednaná – Objednávka je kompletní a byla nám odeslaná k vytištění.
Ve výrobě – Karty se zrovna tisknou, bohužel už nejsou možné žádné změny.
Vyřízená – Karty byly vytištěny (známky přiřazeny) a čekají na fakturu.
Vyfakturovaná – K objednávce byla vystavena faktura, připravuje se odeslání.
Na cestě – Objednávka byla odeslána poštou na Vaši adresu; dodání je třeba potvrdit.
Předaná – Objednávka v pořádku došla; její přijetí bylo potvrzeno.
Jak můžu z NCDB vymazat žáky, kteří již na škole nestudují?
Pro deaktivaci žáků, kteří dokončili Vaši základní školu nebo z ní odešli, použijte typ objednávky „Žádost o zrušení/zneplatnění průkazu“.
05 Objednávky průkazů
Jak se objednávají nové průkazy?
Návody k objednání průkazů naleznete v sekci Návody.
Je možné objednat průkazy zasláním papírových žádostí / seznamu studentů na papíře?
Ne, to bohužel není možné. Přijímáme pouze elektronické objednávky zadané přes NCDB.
Kde mám vzít fotografie zájemců o průkazy?
Je několik způsobů, jak můžete získat fotografie. Neexistuje žádný ideální – každá škola volí tu možnost, která je pro ni nejjednodušší a nejspolehlivější. Z hlediska kvality fotek a často i rychlosti rozhodně doporučujeme žáky vyfotit.
Setkáváme se s těmito variantami:
- Vyfotit žáky. Buď profesionálně při větších objednávkách, nebo jednotlivě klasickým digitálním fotoaparátem nebo mobilem, když přijde zájemce. Vzhledem k tomu, že nepotřebujeme příliš velkou kvalitu fotografií, běžná fotografie zcela postačí (při zachování základních požadavků na formát, viz následující otázka „kvalita fotografií“.
- Naskenovat donesené papírové fotografie do formátu jpg. Častá varianta, bohužel kvalita výsledných fotek nebývá příliš dobrá, některé fotografie vracíme z důvodu nevhodnosti k tisku na karty. Není třeba brát ohled na velikost výsledného skenu, všechny fotografie procházejí před tiskem úpravou, kde si je upravíme do správného formátu.
- Požádat nebo jejich rodiče o zaslání fotky v elektronické podobě. Bohužel kvalita zaslaných fotografií bývá velmi rozdílná.
Jak můžu co nejjednodušeji nahrát fotografie do objednávky?
Pokud nahráváte objednávku pomocí XLS tabulky, vyplňte jména fotografií do posledního sloupce a samotné fotky zabalte do souboru ZIP. Oba soubory poté nahrajte do NCDB.
Pokud jste již vytvořili v NCDB objednávku, ale chybí v ní fotky, pak kliknete u každé položky na ikonu fotoaparátu na konci řádku a pomocí tlačítka „Vybrat“ vyberete fotografii.
Co dělat při změně jména držitele průkazu?
V případě, že některý z držitelů změní jméno, tak požádejte o duplikát z ostatních důvodů (v ceně 100 Kč). Ještě před jeho objednávkou upravte požadované údaje v sekci „Držitelé průkazů“ a uložte; duplikát bude vyroben s již aktualizovanými údaji.
Jaké jsou požadavky na kvalitu, formát a velikost fotografií?
Pro to, aby mohly být zaslané fotografie vytištěny na kartu, je třeba dodržet základní požadavky na jejich kvalitu:
- Velikost: minimálně 300px na šířku, doporučená celková velikost minimálně 20 Kb. Správný poměr stran upravíme sami.
- Rozvrh: barevná pasová fotografie, za snímku rozeznatelný nezakrytý obličej, za ním neutrální pozadí. Obličej musí být kompletní včetně vrchní části hlavy, neakceptují se v poslední době módní fotografie, na kterých chybí čelo a horní část hlavy.
- Kvalita: dostatečná kvalita, bez kostiček, nerozmazaný, bez vodotisků a vzorů, v reálných barvách.
- Zdroj: nelze užít fotografie z jiných průkazů. Bývají na nich vodotisky, bezpečnostní vzory a kvalita skenu je všeobecně špatná.
- Aktuálnost: fotka musí odrážet aktuální podobu držitele karty. Deváťák tedy nemůže využít snímek z mateřské školy, stejně tak učitel nemůže využít svůj černobílý portrét z roku 1948.
Co dělat, když jsme do objednávky zadali špatné údaje?
Pokud jste zadali špatné jméno, či datum narození, případně jste zaměnili fotografii a zároveň objednávka ještě nebyla vyrobena, pak stačí kontaktovat někoho z projektu ISIC školám a chybu rychle napravíme.
V případě, že objednávky již byla vyrobena, je třeba zadat duplikát z důvodu chybného tisku, který stojí 50 Kč.
K čemu jsou dobré papírové žádosti? Musíme je posílat do GTS?
Papírové žádosti bohužel stále potřebujeme, a to z důvodu souhlasu s nakládáním s osobními údaji, který nám zájemce nebo jeho zákonný zástupce svým podpisem udělí. Ze zákona jsme povinni tyto žádosti archivovat po celou dobu platnosti průkazu.
Prosíme tedy o zaslání žádostí na naši adresu co nejdříve po uskutečnění objednávky.
Za jakých podmínek můžeme zažádat o vrácení licence?
O vrácení licence je možno požádat v situacích, kdy žák o průkaz zažádal, ale nepřevzal jej – například nenastoupil ke studiu. O vrácení licence také žádáme u omylem vyrobených průkazů. Není možné vrátit licenci u průkazů, které již byly využívány.
O vrácení prosím zažádejte v co nejkratším termínu. Pokud o ni požádáte po více než měsíci, může být žádost zamítnuta.
Potřebujeme mít hotové průkazy již 1. září. Kdy je máme objednat?
Průkazy s platností od prvního září můžete objednávat již od začátku června. My je přes prázdniny vyrobíme a v polovině srpna dodáme na školu, aby byly připraveny k zadání do systému a k vydání studentům. Držitelé však průkazy mohou začít používat až od září, nerozdávejte je tedy prosím dříve.
Poslední termín pro dodání podkladů, aby byly průkazy do 1.9. vytištěny, je zhruba kolem 15. srpna.
Jaké je minimální velikost objednávky? Jak často můžu objednávat?
Nemáme v tomto ohledu žádná omezení. Samozřejmě vítáme, když budete objednávat větší množství požadavků najednou, ale pokud je potřeba objednat jenom jeden duplikát, nedá se nic dělat, objednávku vyřídíme i tak. Prosíme jenom o to, abyste nevytvářeli naráz zbytečně velké množství objednávek – do jedné objednávky lze přidat množství různých požadavků a není potřeba (např.) pro každý typ průkazu vytvářet zvláštní objednávku.
Přišla mi e-mailem žádost o potvrzení přijetí objednávky. Co mám dělat?
Každou objednávku, kterou Vám pošleme, je potřeba potvrdit, abychom věděli, že Vám v pořádku přišla. Lze tak učinit dvěma způsoby: na úvodní stránce NCDB vidíte nahoře žlutě podbarvenou notifikaci, kde stačí kliknout na tlačítko „potvrdit“. To samé případně můžete udělat v detailu příslušné objednávky.
Je možné přes školní informační systémy objednávat také prodloužení platnosti a duplikáty?
Přes školní informační systémy je v tuto chvíli možné objednávat pouze nové průkazy. To je velmi pohodlné především kvůli snadnému přenosu všech osobních údajů a fotografií.
Všechny ostatní požadavky, např.- prodloužení platnosti i duplikáty můžete rychle objednat přímo v NCDB.
06 Objednávky prodloužení platnosti průkazů ITIC a ALIVE
Kam se lepí revalidační známka?
Revalidační známku na průkazech ITIC a ALIVE prosím osobně nalepte do levého dolního rohu na zadní stranu karty. Předchozí známku můžete strhnout. Známku musíte vždy nalepit pouze tomu držiteli, pro kterého byla objednána přes NCDB – pokud byste někomu nalepili známku bez objednávky, jeho průkaz nebude oficiálně platný.
Co dělat, když si zaměstnanec svou revalidační známku nevyzvedne?
Pokud si držitel známku nevyzvedne, tak je možné ji vrátit. Stačí v systému NCDB zadat novou objednávku, případně přidat tento požadavek k jiné objednávce, v menu vybrat „Vrácení revalidační známky“ a vybrat držitele, který si revalidační známku nevyzvedl. Následně je třeba zaslat známku na adresu GTS Alive poštou.
POZOR: Známky lze vracet jen v omezené lhůtě po jejich dodání (nikoliv např. po půl roce). Již od objednání známky byl totiž průkaz platný a jeho držitel mohl využívat všech výhod s platným průkazem spojených.