01 Vydávaní průkazů obecně
Komu může být vydán ISIC?
Na mezinárodní průkaz ISIC mají nárok všichni studenti prezenčního studia středních, vyšších odborných a vysokých škol. Mohou jej získat všichni studenti osmiletých gymnázií již od primy, bez ohledu na věk. Horní věková hranice taktéž není omezena, jediným kritériem je denní studium.
ISIC v ČR vydává průkazy pouze studentům českých škol – studenti studující na školách všech stupňů v zahraničí musí o vydání průkazu požádat v zemi studia.
Komu může být vydán ITIC?
Na mezinárodní učitelský průkaz ITIC mají nárok pedagogičtí a akademičtí pracovníci všech typů škol. Učitel musí být na škole zaměstnán, přičemž jeho přímá pedagogická činnost neklesá pod poloviční úvazek. Z tohoto pravidla jsou vyjmuti jenom členové vedení školy (ředitel, zástupci), kterým průkaz vydáme, i když učí v menším rozsahu.
Mezi pedagogické pracovníky počítáme i vychovatele, psychology, asistenty, trenéry apod. V případě nejasností nás kontaktujte, každý případ posoudíme individuálně.
Mají na průkazy ISIC a ITIC nárok i cizinci studující na českých školách?
Ano, všichni studenti českých škol mají právo na ISIC, bez ohledu na jejich státní příslušnost. ISIC však nemůžeme vydat těm, kteří studují na zahraničních školách.
Komu může být vydán ISIC Školák?
ISIC Školák je obdoba průkazu ISIC pro žáky základních škol. Mohou je získat výhradně žáci ZŠ, a to za zvýhodněných podmínek a s platností až na pět let.
Jak dlouho průkazy platí?
Průkazy vydávané na SŠ a VŠ jsou platné vždy od prvního září jednoho roku do konce roku následujícího. Následně je možné jejich prodloužení, a to na totožný cyklus jako v případě vystavení nového průkazu.
K čemu slouží průkaz Alive?
Průkaz Alive je ideální volbou pro ty, kteří nemají nárok na ISIC ani ITIC a chtěli by mít čipovou identifikační kartu s mnoha výhodami platnými po celé ČR. Vše toto průkaz Alive nabízí. O konkrétních výhodách se můžete dozvědět na stránce www.alive.cz.
Školám vydáváme dva typy průkazu Alive:
Alive student – ideální pro studenty, kteří nemají nárok na ISIC, především pro studenty dálkového či kombinovaného studia.
Alive zaměstnanec – určen pro zaměstnance školy, kteří nejsou pedagogickými pracovníky.
Cena a platnost ALIVE je stejná jako u průkazů ISIC a ITIC.
Kolik stojí průkazy, prodloužení platnosti a duplikáty?
Ceny jsou různé, záleží na konkrétní dohodě se školou. Běžná cena průkazů individuální (mimoškolní) distribuci je 400 Kč. Ceny pro školy jsou nižší:
Na SŠ stojí nový průkaz standardně 350 Kč, prodloužení jeho platnosti na další rok stojí 250 Kč, duplikát 100 Kč a duplikát z důvodu chybného zadání stojí 50 Kč.
Připočítává se k ceně průkazů a známek DPH?
Nikoliv, mezinárodní studentské průkazy nejsou předmětem daně a DPH se při jejich dodání tedy neuplatňuje.
Je prodlužování platnosti průkazů (revalidace) povinné?
Prodloužení platnosti povinné není, ale z podstaty věci vyplývá, že průkaz ISIC lze na škole využívat jakožto školní / studentský průkaz jen v tom případě, že je platný. Neplatné průkazy mají stejný status jako falešné a rozhodně nemohou sloužit jako potvrzení o studiu a příslušnosti ke škole.
Jak dlouho trvá výroba průkazů?
Rychlost výroby záleží na době, ve které průkazy objednáváte. Během školního roku trvá výroba a dodání maximálně jeden týden, v létě dodáme objednané průkazy na školu během posledního srpnového týdne (nebo i dříve dle domluvy).
Začátek doby výroby karet počítáme až od chvíle, kdy dostaneme všechny podklady k objednávce, především použitelné fotografie v elektronickém formátu.
Co dělat, když objednám nový průkaz pro studenta, který nenastoupí do studia, odejde ze školy apod.?
Pokud karta ještě nebyla vyrobena, co nejrychleji nás kontaktujte, abychom stihli tisk zastavit. V případě, že jsme kartu již vyrobili, zažádejte prosím přes NCDB o vrácení licence na příslušný průkaz, vrátíme Vám dobropisem 250 Kč za licenci.
Může student používat svůj ISIC i na VŠ, na kterou nastoupí po maturitě u nás?
Není to možné. Průkaz ISIC slouží jako průkaz Vaší školy, proto jen těžko může plnit funkci průkazu vysoké školy. Nehledě na to, že čip, umístěný v kartě, bude velmi pravděpodobně nekompatibilní se systémem jiné školy
Přestoupila k nám studentka z jiné školy, kde používala školní ISIC. Může ho používat i u nás? Můžeme prodloužit platnost jejího průkazu?
To bohužel není možné. Každá škola může prodlužovat pouze průkazy, které sama vydala. Průkaz ISIC slouží jako školní průkaz konkrétní školy, proto nemůže být používán stejným způsobem na jiné škole, nehledě na to, že může mít v kartě jinou čipovou technologii, než využívá Vaše škola.
Jaká bude platnost průkazu, který si objedná studentka před prázdninami (např. v květnu)?
Platnost průkazů je fixně nastavená a nemění se podle toho, kdy je průkaz objednán. Platnost průkazu objednaného v květnu bude tedy do konce daného kalendářního roku.
Musíme platit za poštovné, když nám budete hotové průkazy posílat poštou?
Nikoliv. V ceně průkazů jsou obsaženy veškeré náklady na výrobu a doručení průkazů na školu. Žádné extra poplatky neúčtujeme
02 Duplikáty
Jaký typ duplikátu mám zadat? Kolik stojí?
Jsou tři typy duplikátu:
1. Pokud držitel průkaz ztratí, je mu ukraden, nebo ho zničí, může si objednat duplikát za 100 Kč. V tomto případě prosím zadejte do NCDB volbu „duplikát z ostatních důvodů“.
2. Pokud uděláte chybu při objednávce (špatně napsané jméno, datum narození, prohozené fotografie apod.), jsme ochotni vyrobit duplikát za speciálně sníženou výrobní cenu 50 Kč. V tomto případě prosím zadejte do NCDB volbu „duplikát z důvodu pochybení zadavatele“.
3. V případě nefunkčního čipu v kartě vyrobíme duplikát zdarma. Prosím zadejte v NCDB možnost „duplikát z důvodu vadného čipu“.
Jak se objednávají duplikáty?
Duplikáty se objednávají přes NCDB; buď hromadně pomocí XLS tabulky, ve které vyplníte ve sloupci „Typ požadavku“ jednu z následujících možností:
„DUPLICATE_CHIP“ – Duplikát kvůli vadnému čipu
„DUPLICATE_REPAIR“ – Duplikát ze zavinění na straně školy
„DUPLICATE_OTHER“ – Duplikát z ostatních důvodů
Nebo ručně přes průvodce (Nová objednávka – Typ duplikátu – Typ průkazu), kde vyberete ze seznamu ty držitele, kteří o duplikát žádají (kliknutím na zelené plus před jménem). Nezapomeňte po vybrání zájemců kliknout nahoře na „Přidat vybrané položky do objednávky“, čímž se položky přidají do objednávky.
Můžu objednat duplikát neplatného průkazu?
Ano, je to možné, cena je stejná jako u běžného duplikátu.
Pokud chcete zároveň s duplikátem objednat i prodloužení platnosti, je jednodušší objednat úplně nový průkaz. Při takové objednávce není nutné znova vyplňovat osobní údaje a nahrávat fotografii, stačí objednat nový průkaz a vybrat již existujícího držitele. V případě zájmu lze však fotografii samozřejmě aktualizovat.
03 Čipy a čipové systémy
Jaký typ čipu máme v kartě?
Všechny školní průkazy ISIC/ ITIC/ Alive obsahují čip. Do jara 2016 jsme vydávali průkazy s jedním čipem – buď Mifare 1Kb nebo EM-Marine (EM4102), od školního roku 2016/2017 obsahuje naprostá většina průkazů oba dva čipy, takže je zajištěna plná kompatibilita se školními čipovými systémy a také se spolupracujícími dopravci.
V případě, že nevíte, jaký typ čipu obsahují Vaše průkazy ISIC/ ITIC/ Alive, tak nás prosím kontaktujte, můžeme Vám tuto informaci okamžitě zjistit.
Na co všechno lze čip využít?
Čipy v průkazech ISIC / ITIC / Alive lze využít pro většinu bezkontaktních čipových systémů. Tyto čipové systémy se využívají především na vstupní systém do školy, evidenci docházky, objednávkový systém v jídelně, platební systém na kopírování, platební systém ve školním bufetu a automatech. Čip v průkazech ISIC může sloužit společně s celým systémem jako elektronická peněženka. Průkaz ISIC tak může sloužit jako komplexní médium pro všechny Vaše elektronické evidenční systémy.
Chceme využívat čip – musíme instalovat nový systém nebo provádět nějaké změny v tom stávajícím?
Většina bezkontaktních čipových systémů funguje na čipy typu Mifare nebo EM-Marine, které používáme v našich průkazech. Pokud máte tedy systém založený na jedné z těchto technologií, námi dodávané průkazy v něm budou plně fungovat bez nutnosti jakýchkoliv změn.
Pokud máte jiný systém, např. na magnetické karty, případně na jiný typ čipu, jsme schopní Vám instalovat náš systém ISIC Port, který bude s průkazy plně kompatibilní. Podrobnosti najdete na webu systému ISIC Port.
Je možné načíst čísla čipů dodaných průkazů hromadně?
Čísla čipů je možné do vašeho školního systému zavést i hromadně pomocí importu. Čísla čipů si můžete jednoduše vyexportovat z NCDB v sekci „Vydané karty“, nahoře tlačítko „Exportovat do XLS“. Je možné, že čísla čipů budou v trochu jiném formátu, než by načetla Vaše běžná čtečka, v tom případě nás prosím kontaktujte a dodáme Vám nástroje pro konverzi.
Nemáme žádný čipový systém, co máme dělat?
Pokud nemáte na škole zatím žádný čipový systém, obraťte se na nás, jsme schopni vám dodat systém ISIC Port.
04 NCDB
Jak se přihlásím do NCDB?
Přihlašovací údaje do NCDB Vám zašleme. Na stránce www.isic.cz/objednavky se přihlásíte pomocí uživatelského jména a hesla – pozor, systém rozlišuje velká a malá písmena.
Co dělat, když zapomenu přihlašovací údaje do NCDB?
V případě, že jste zapomněli, či ztratili přihlašovací údaje do objednávkové databáze NCDB, tak stačí kontaktovat infolinku ISIC školám. Nové přihlašovací údaje Vám budou zaslány obratem e-mailem. Po přihlášení si heslo samozřejmě můžete kdykoliv změnit a můžete i přidat další uživatele.
Co znamenají jednotlivé stavy objednávky?
Rozpracovaná – Objednávka byla vytvořená, ale ještě není kompletní, čeká na doplnění.
Objednaná – Objednávka je kompletní a byla nám odeslaná k vytištění.
Ve výrobě – Karty se zrovna tisknou, bohužel už nejsou možné žádné změny.
Vyřízená – Karty byly vytištěny (známky přiřazeny) a čekají na fakturu.
Vyfakturovaná – K objednávce byla vystavena faktura, připravuje se odeslání.
Na cestě – Objednávka byla odeslána poštou na Vaši adresu; dodání je třeba potvrdit.
Předaná – Objednávka v pořádku došla; její přijetí bylo potvrzeno.
Jak můžu z NCDB vymazat studenty, kteří již na škole nestudují?
Pro deaktivaci studentů, kteří školu absolvovali nebo z ní odešli, použijte typ objednávky „Žádost o zrušení/zneplatnění karty“.
05 Objednávky průkazů
Jak se objednávají nové průkazy?
Návody k objednání průkazů naleznete v sekci Návody.
Je možné objednat průkazy zasláním papírových žádostí / seznamu studentů na papíře?
Ne, to bohužel není možné. Přijímáme pouze elektronické objednávky zadané přes NCDB.
Kde mám vzít fotografie zájemců o průkazy?
Je několik způsobů, jak můžete získat fotografie. Neexistuje žádný ideální – každá škola volí tu možnost, která je pro ni nejjednodušší a nejspolehlivější. Z hlediska kvality fotek a často i rychlosti .rozhodně doporučujeme studenty vyfotit.
Setkáváme se s těmito variantami:
- Vyfotit studenty. Buď profesionálně při větších objednávkách, nebo jednotlivě klasickým digitálním fotoaparátem nebo mobilem, když přijde zájemce. Vzhledem k tomu, že nepotřebujeme příliš velkou kvalitu fotografií, běžná fotografie zcela postačí (při zachování základních požadavků na formát, viz následující otázka „kvalita fotografií“.
- Naskenovat donesené papírové fotografie do formátu jpg. Častá varianta, bohužel kvalita výsledných fotek nebývá příliš dobrá, některé fotografie vracíme z důvodu nevhodnosti k tisku na karty. Není třeba brát ohled na velikost výsledného skenu, všechny fotografie procházejí před tiskem úpravou, kde si je upravíme do správného formátu.
- Požádat studenty o zaslání fotky v elektronické podobě. Funguje spíše u starších studentů, ačkoliv kvalita zaslaných fotografií je často špatná.
Jak můžu co nejjednodušeji nahrát fotografie do objednávky?
Pokud nahráváte objednávku pomocí XLS tabulky, vyplňte jména fotografií do posledního sloupce a samotné fotky zabalte do souboru ZIP. Oba soubory poté nahrajte do NCDB.
Pokud jste již vytvořili v NCDB objednávku, ale chybí v ní fotky, pak kliknete u každé položky na ikonu fotoaparátu na konci řádku a pomocí tlačítka „Vybrat“ vyberete fotografii.
Co dělat při změně jména držitele průkazu (např. po svatbě)?
V případě, že některý z držitelů změní jméno (např. žena si změní příjmení po svatbě), tak požádejte o duplikát z ostatních důvodů (v ceně 100 Kč). Ještě před jeho objednávkou upravte požadované údaje v sekci „Držitelé průkazů“ a uložte; duplikát bude vyroben s již aktualizovanými údaji.
Jaké jsou požadavky na kvalitu, formát a velikost fotografií?
Pro to, aby mohly být zaslané fotografie vytištěny na kartu, je třeba dodržet základní požadavky na jejich kvalitu:
- Velikost: minimálně 300px na šířku, doporučená celková velikost minimálně 20 Kb. Správný poměr stran upravíme sami.
- Rozvrh: barevná pasová fotografie, za snímku rozeznatelný nezakrytý obličej, za ním neutrální pozadí. Obličej musí být kompletní včetně vrchní části hlavy, neakceptují se v poslední době módní fotografie, na kterých chybí čelo a horní část hlavy.
- Kvalita: dostatečná kvalita, bez kostiček, nerozmazaný, bez vodotisků a vzorů, v reálných barvách.
- Zdroj: nelze užít fotografie z jiných průkazů. Bývají na nich vodotisky, bezpečnostní vzory a kvalita skenu je všeobecně špatná.
- Aktuálnost: fotka musí odrážet aktuální podobu držitele karty. Oktaván tedy nemůže využít snímek z nástupu do první třídy, stejně tak učitel nemůže využít svůj černobílý portrét z roku 1948.
Co dělat, když jsme do objednávky zadali špatné údaje?
Pokud jste zadali špatné jméno, či datum narození, případně jste zaměnili fotografii a zároveň objednávka ještě nebyla vyrobena, pak stačí kontaktovat někoho z projektu ISIC školám a chybu rychle napravíme.
V případě, že objednávky již byla vyrobena, je třeba zadat duplikát z důvodu chybného tisku, který stojí 50 Kč. Můžete také zažádat o zaplacení tohoto duplikátu z důvodu chybného tisku z benefitních bodů (v okénku, které se objeví po odeslání objednávky). Následně se Vám objednávka tohoto duplikátu nebude fakturována, ale systém Vám ji automaticky odečte z benefitních bodů.
K čemu jsou dobré papírové žádosti? Musíme je posílat do GTS?
Papírové žádosti bohužel stále potřebujeme, a to z důvodu souhlasu s nakládáním s osobními údaji, který nám zájemce svým podpisem udělí. Ze zákona jsme povinni tyto žádosti archivovat po celou dobu platnosti průkazu.
Prosíme tedy o zaslání žádostí na naši adresu co nejdříve po uskutečnění objednávky.
Za jakých podmínek můžeme zažádat o vrácení licence?
O vrácení licence je možno požádat v situacích, kdy student o průkaz zažádal, ale nepřevzal jej – například nenastoupil ke studiu. O vrácení licence také žádáme u omylem vyrobených karet. Není možné vrátit licenci u průkazů, které již byly využívány.
O vrácení prosím zažádejte v co nejkratším termínu. Pokud o ni požádáte po více než měsíci, může být žádost zamítnuta.
Potřebujeme mít hotové průkazy již 1. září. Kdy je máme objednat?
Průkazy s platností od prvního září můžete objednávat již od začátku června. My je přes prázdniny vyrobíme a v polovině srpna dodáme na školu, aby byly připraveny k zadání do systému a k vydání studentům. Držitelé však průkazy mohou začít používat až od září, nerozdávejte je tedy prosím dříve.
Poslední termín pro dodání podkladů, aby byly průkazy do 1.9. vytištěny, je zhruba kolem 15. srpna.
Jaké je minimální velikost objednávky? Jak často můžu objednávat?
Nemáme v tomto ohledu žádná omezení. Samozřejmě vítáme, když budete objednávat větší množství požadavků najednou, ale pokud je potřeba objednat jenom jeden duplikát, nedá se nic dělat, objednávku vyřídíme i tak. Prosíme jenom o to, abyste nevytvářeli naráz zbytečně velké množství objednávek – do jedné objednávky lze přidat množství různých požadavků a není potřeba (např.) pro každý typ průkazu vytvářet zvláštní objednávku.
Přišla mi e-mailem žádost o potvrzení přijetí objednávky. Co mám dělat?
Každou objednávku, kterou Vám pošleme, je potřeba potvrdit, abychom věděli, že Vám v pořádku přišla. Lze tak učinit dvěma způsoby: na úvodní stránce NCDB vidíte nahoře žlutě podbarvenou notifikaci, kde stačí kliknout na tlačítko „potvrdit“. To samé případně můžete udělat v detailu příslušné objednávky.
Je možné přes školní informační systémy objednávat také prodloužení platnosti a duplikáty?
Přes školní informační systémy je v tuto chvíli možné objednávat pouze nové průkazy. To je velmi pohodlné především kvůli snadnému přenosu všech osobních údajů a fotografií.
Všechny ostatní požadavky, např.- prodloužení platnosti i duplikáty můžete rychle objednat přímo v NCDB.
06 Objednávky prodloužení platnosti
Kam se lepí revalidační známka?
Revalidační známku prosím osobně nalepte do levého dolního rohu na zadní stranu karty. Předchozí známku můžete strhnout. Nedávejte ji studentům do ruky nenalepenou, je téměř jisté, že by ji ztratili. Známku musíte vždy nalepit pouze tomu držiteli, pro kterého byla objednána přes NCDB – pokud byste někomu nalepili známku bez objednávky, jeho průkaz nebude oficiálně platný.
Co dělat, když si student svou revalidační známku nevyzvedne?
Pokud objednáváte revalidační známky na jméno a student si známku nevyzvedne, tak je možné revalidační známku vrátit a zároveň Vám za ni vrátíme i peníze. Stačí v systému NCDB zadat novou objednávku, případně přidat tento požadavek k jiné objednávce, v menu vybrat „Vrácení revalidační známky“ a vybrat držitele, který si revalidační známku nevyzvedl. Následně je třeba zaslat revalidační známku na adresu GTS Alive poštou.
POZOR: Známky lze vracet jen v omezené lhůtě po jejich dodání (nikoliv např. po půl roce). Již od objednání známky byl totiž průkaz platný a jeho držitel mohl využívat všech výhod s platným průkazem spojených.
Jak můžu začít vydávat známky komisním způsobem?
Pokud máte zájem o vydávání známek komisním způsobem, tak nás prosím kontaktujte, my Vám tuto volbu zapneme a můžete ihned objednat zásobu známek na sklad.
Jak probíhá vracení nevydaných známek ze skladu?
Vrácení nevydaných známek je velmi jednoduché. Stačí je poslat poštou na naši adresu, my po jejich obdržení zařídíme všechny formality. Prosím posílejte zásilku vždy doporučeně kvůli případným ztrátám.
Upozorňujeme, že známky se starou platností je potřeba vrátit nejpozději do 10. července každého školního roku.
Jak často se fakturují vydané komisní známky?
Faktury za vydané revalidační známky přes komisi vystavujeme obvykle jednou za měsíc, a to k 20. dni v měsíci.
Jaký je rozdíl mezi objednávkou známek do komise a na jméno?
Existují dvě možnosti, jak objednávat prodloužení platnosti průkazů (revalidační známky):
1. Na jméno konkrétního držitele průkazu. Tento způsob je implicitní a původní. Spočívá v tom, že v NCDB vyberete držitele průkazů, kteří mají o prodloužení zájem a objednáte pro ně revalidační známky. Průkaz je platný hned po schválení Vaší objednávky. My Vám následně pošleme poštou zásilku s fakturou a s objednanými známkami, které nalepíte zájemcům na určené místo na kartě.
Výhodou tohoto způsobu je, že objednáváte vždy pouze známky, o které je zájem a které někdo zaplatil. Nevýhodou je pomalost tohoto systému, takže nelze reagovat na urgentní potřebu prodloužení platnosti.
2. Komisní objednávání funguje teprve od školního roku 2016/2017. Jeho smyslem je co nejrychlejší prodloužení platnosti a vydání revalidační známky zájemcům.
Vždy jednou za čas si přes NCDB objednáte odpovídající množství známek na sklad. Když přijde zájemce o prodloužení, můžete mu ihned známku vydat a v NCDB zaznamenat, že je jeho průkaz prodloužen. Fakturace za vydané známky probíhá souhrnně za námi určené časové období (zpravidla jeden měsíc).
Výhodou je možnost okamžitého prodloužení, nevýhodou určitý risk, jelikož za známky na svém skladě máte odpovědnost.
07 Bonusový systém
Pro jaké školy je bonusový systém určený?
Bonusový systém je určen středním a vysokým školám.
Jaké jsou způsoby vyplacení bonusových bodů?
1. způsob – DPP na konkrétní osobu. Odměnu vyplácíme přímo na účet žadatele.
2. způsob – sponzorský dar pro školu na základě podepsané smlouvy o daru.
3. způsob – využití bodů pro proplacení objednávek. Nelze využít na nový průkaz ISIC a jeho prodloužení, ostatní požadavky je možné z bonusových bodů platit bez omezení.
Kdy mi přijdou peníze z bonusového systému?
Odměny vyplácíme vždy jednou za měsíc. Ke konci měsíce je podklady uzavřeme, výplata přichází obvykle v prvním týdnu měsíce následujícího. Odměna bude vyplaceay za předpokladu, že jsme od Vás obdrželi podepsanou platnou dohodu o provedení práce.
Jak požádat o vyplacení bonusu?
O vyplacení bonusu požádáte přes NCDB. V záložce „Bonusový systém“ klikněte na tlačítko „Vyplatit body“. Poté zvolíte počet bodů, které chcete vyplatit, a způsob vyplacení (Smlouva o sponzorském daru nebo DPP na konkrétní osobu). Na základě poslaných údajů vytvoříme smlouvu, kterou Vám zašleme k podpisu; po obdržení podepsané smlouvy vždy na přelomu měsíců vyplácíme odměny.
Kolik bodů stojí ITIC, když chci k jeho nákupu využít bonusový systém?
Cena průkazu ITIC v rámci bonusového systému je v současnosti nastavená na 350 bodů.
Kde si můžu prohlédnout historii připsání a odepisování svých bonusových bodů?
Historii bonusového konta si můžete prohlédnout v záložce „Bonusový systém“ v NCDB.
Jak a kdy bonusové body exspirují?
Každý bonusový bod exspiruje přesně rok a půl poté, co vznikl. Do té doby je potřeba jej vybrat.